<-

Magazín

Chcete být úspěšní u zkoušek? Tak běžte spát!

Káva, energetické nápoje a někdy i cigarety. Kdyby měli studenti ve zkouškovém období vyjmenovat tři své nejlepší kamarády, byli by to s největší pravděpodobností právě tito. Přitom by stačil jeden - postel.

Na studenty ve zkouškovém období raději nemluvte. Riskujete nečekané výbuchy hněvu i záchvaty pláče. Víte proč? Protože jsou nevyspalí a dopují se podpůrnými látkami. Během několika týdnů či dní se snaží dohnat resty za celý semestr a nacpat si do hlav obrovské množství informací.

Své výkony stimulují kofeinem, teinem i nikotinem a studují dnem i nocí. Žijí totiž v představě, že na spánek a odpočinek budou mít dostatek času po zkouškách. Jenže jejich tělo s nimi toto přesvědčení nesdílí. Chce svou pravidelnou dávku spánku a ví proč.

Vy spíte, mozek pracuje

Lidé spánkem dobíjí baterky a potřebují ho pro správnou funkci mozku. Nedostatek spánku snižuje soustředění a tím pádem zhoršuje schopnost příjmu a ukládání nových znalostí. Studenti bojující se spánkem jsou tak sami proti sobě.

Většina si jich dlouhý spánek dopřeje až těsně před zkouškou, někteří ale ani to ne. Osm hodin spánku denně by jim přitom jedině prospělo. Právě během nočního odpočinku totiž mozek pracuje s novými informacemi a převádí je do dlouhodobé paměti.

Nonstop učením nic nezískáte

Mozek ale potřebuje pravidelné přestávky nejen v noci. Podle odborníků je nejlepší intenzivně studovat 20-30 minut a poté si dopřát krátkou pauzu. Během té je ideální provést sérii cviků na rozproudění krevního oběhu.

Před spánkem by měl každý student protáhnout pauzu alespoň na hodinu. Dobrou službu udělá třeba epizoda oblíbeného komediálního seriálu nebo krátká procházka. Budík by pak měl zvonit minimálně po 6-8 hodinách spánku.

Když kromě dostatku spánku dodržíte i následující pravidla, máte všechny zkoušky v kapse:

  • Pijte hodně vody s hořčíkem a citrónem.
  • Jezte ovoce, zeleninu, luštěniny a mléčné výrobky.
  • Nezapomínejte na fyzickou aktivitu.
  • Potřebujete-li povzbudit, užívejte lecitin, ginkgo bilobu nebo guaranu.
Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: