<-

Magazín

Několik zajímavostí ze světa spánku I.

Dnes nám však představíme několik fakt, o kterých jste zřejmě nikdy neslyšeli.

Základní fakta o spánku jsou obecně známá, některé jsme dokonce již rozvedli například v tomto článku - Poruchy spánku.

Jak děti ovlivňují spánek rodičů:

  • Bez bližšího lékařského dohledu není možné přesně říct, zda je někdo skutečně vzhůru – někteří lidé totiž dokážou dřímat s otevřenýma očima, aniž by si to sami uvědomovali.
  • Usnout do pěti minut po ulehnutí do postele je známkou spánkové deprivace. Ideální doba usínání je 10 – 15 minut, což znamená, že jste dostatečně unavení na to, abyste dosáhli hlubokého spánku, ale nikoli tak unavení, abyste se po probuzení cítili ospalí.
  • Je velice pravděpodobné, že – ačkoli si to nepamatujeme – sníme po celou dobu našeho spánku.
  • Jedním z nejběžnějších symptomů budoucí nespavosti je vytvoření si špatných spánkových návyků kvůli častému rušení spánku malými dětmi.
  • Děti během prvního roku života „okradou“ své rodiče o 400 – 750 hodin spánku.

Nepříliš známá fakta o fázích spánkového cyklu:

  • Souvislé zaznamenávání mozkové činnosti, díky němuž byla odhalena REM fáze spánku, nebylo uskutečněno až do roku 1953 – částečně i proto, že vědci nechtěli příliš plýtvat papírem. Poprvé se do REM fáze přitom dostaneme už přibližně 90 minut po usnutí.
  • Určité typy pohybů očí během REM fáze odpovídají specifickému počínání si ve snech – jistá část procesu snění je tedy zřejmě analogická ke sledování filmu.
  • Nikdo přesně neví, zda ostatní živočišné druhy také sní, avšak některé mají spánkový cyklus velice podobné tomu lidskému. Například sloni spí během non-REM fáze ve stoje, avšak při REM fázi si lehnou.
  • REM fáze zřejmě pomáhá ranému vývoji mozku – u předčasně narozených dětí tvoří 75% procent celého spánkového cyklu, zatímco u normálních novorozenců je to o celých 10% méně. Podobně je to i ve zvířecí říši, kde novorozená koťata či štěňata mají pouze REM spánek, zatímco morčata, která jsou při porodu již mnohem vyvinutější, REM fázi téměř nemají.
  • Chrápeme pouze v non-REM fázi spánku.

Tolik k první části zajímavostí ze světa spánku, na další se můžete těšit opět za týden. Do té doby Vám přejeme zdravý a klidný spánek na matracích Tropico.

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: