<-

Magazín

Podzimní deprese zažeňte kvalitním spánkem

Jak se vyhnout špatné náladě a splínům

Vítr, déšť, plískanice, mlha, zima, úbytek světla, padající listí – to vše jsou příznaky nastávajícího podzimu, který může stát za vznikem depresí. Nenechte se letos otrávit špatným počasím a užijte si babího léta. Poradíme vám, jak na to.

Je zcela přirozené, že se zhoršujícím se počasím se zhoršuje i naše nálada. Komu by se také chtělo vstávat do tmy opředené studeným deštěm, nechat si venku od větru rozcuchat právě vytvořený účes nebo si oblékat několik vrstev oblečení, když před měsícem stačily lehké letní šatičky...

Jsou podzimní deprese opravdu „deprese“?

Holt, k podzimu to už patří a příroda se tím připravuje na daleko chladnější období. Zvířata si pořizují zateplenou srst a chystají se k zimnímu spánku. Jen po nás, lidech, se stále chce, abychom byli aktivní a plní energie. Je naprosto přirozené, že nám jednoho dne prostě dojde a nebudeme mít chuť ani náladu něco dělat, tvořit nebo někam jít.

Často tento stav označujeme jako podzimní deprese. Ale ony to ve skutečnosti deprese označující vážnou psychickou poruchu nejsou. Jde pouze duševní stav, kdy je nám smutno, jsme nevrlí a chybí nám potřebný elán.

Kdo za to může?

Může za to především snižující se množství světla. Vždyť si vzpomeňte na léto, kdy nám všechno šlo jako po másle. Ráno nás sluníčko zašimralo pod nosem a vstávali jsme čilí jako rybičky, večer jsme i v nočních hodinách stále hýřili energií. Dalšími faktory, které nás v těchto dnech ovlivňují, jsou nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu, málo vitamínů a smutné šedé barvy, které nás obklopují.

Jak se deprese zbavit?

Naše rada zní: Inspirujte se barvami padajícího listí a rozzařte svůj šatník. Nebuďte sami a pozvěte své přátele na sklenku vína. Hýbejte se – zajděte si na procházku nebo na spinning či plavání. Dopřejte si co nejvíce denního světla a pokud to nejde, sviťte. Večerní čas využijte ke spánku a dožeňte to, co jste v létě zanedbali. Když se dostatečně vyspíte, uvidíte, jak vám druhý den bude dobře. Spánek je velký pomocník.

Ale pozor, měl by to být opravdu kvalitní a zdravý spánek. Když se budete převalovat z boku na bok a přemýšlet, co jste měli udělat a neudělali, proč vám nejde to či ono, moc toho nenaspíte a nálada se vám jedině zhorší. Před spánkem byste se neměli zbytečně rozrušovat, nejíst těžká jídla, nepít alkohol a kouřit. O spánkové hygieně jsme psali již dříve. Velký vliv na zdravý spánek má také matrace, na které spíte. Čili: nenechte se zviklat ponurým počasím a radujte se z barevné podzimní přírody. Vždyť ta trvá také jen chvíli!

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: