<-

Magazín

Poruchy spánku

Zdravý spánek je základem kvalitního života. Ve spánku regenerujeme tělo i mysl a střádáme energii
pro další den. Existuje však bohužel i celá řada faktorů, které kvalitu spánku nepříznivě ovlivňují.

Věk

Jeden z vůbec nejvýznamnějších faktorů je věk – když se narodíme, jsme schopní prospat i celý den, s rostoucím počtem let však spíme čím dál méně. Ve stáří je zdravý spánek ohrožen častějším nočním probouzením, zkracováním nejhlubší fáze spánku (NREM) a snižováním hranice probuditelnosti, i proto se říká „spí jako na vodě“.


Ke stárnutí patří také chrápání, které se u mužů i žen začíná nejčastěji vyskytovat okolo 40. – 50. roku věku, přičemž jeho největší nebezpečí spočívá v tom, že může být provázeno takzvaným SAS (sleep apnoe syndrom), tedy krátkými zástavami dechu v průběhu spánku. Následkem těchto zástav může být i zmodrání (cyanóza) kvůli nedostatečnému okysličení krve.

Psychické faktory

Stres je mocným protivníkem moderního člověka, především jeho zdravého spánku. Dokáže odstartovat řadu procesů, které mohou odpočinek znemožnit. Zřejmě nejnepříjemnější poruchou spánku je nespavost, neméně však dokážou obtěžovat i noční můry či noční děsy. Zatímco noční můra je spojena s pocity strachu či úzkosti a po probuzení si ji zpravidla pamatujeme, noční děsy jsou jakýmisi záchvaty paniky, na něž si po probuzení nevzpomeneme, a to ani přesto, že jsou běžně provázeny křikem, pohyby či dokonce i snahou opustit lůžko i místnost.

Ráno se pak logicky dostaví pocity únavy či bolesti hlavy, podobně jako u další časté poruchy zdravého spánku – náměsíčnosti – při níž se jsme schopní chovat, pohybovat se i komunikovat, jako bychom byli vzhůru, přesto si po probuzení na nic nepamatujeme. Nejlepší prevencí je proto dodržování zásad spánkové hygieny a nevystavování se zbytečnému stresu. Přečtěte si, jak na to - Pět rad pro kvalitní a pohodlný spánek.

Podívejte se na nabídku zdravotních matrací a také matrací pro rodinu .

Přečtěte si také:

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: