<-

Magazín

Říkáme ne lékům na spaní!

Zkuste to jinak

Co děláte, když nemůžete spát? Vezmete si občas prášek na spaní? Nejste sami, podle statistik prášky na spaní alespoň někdy užívá každý desátý člověk. Léky na spaní ovšem na rozdíl od jiných léků nic neléčí, naopak - mohou vám i ublížit.

Proč byste léky na spaní neměli brát

Prášky na spaní působí chemicky na nervové receptory, které navozují spánek. Spánku po požití prášku se tedy někdy říká chemický spánek. Na rozdíl od přirozeného spánku, při chemickém spánku neprobíhají všechny fáze spánku tak, jak by měly.

Spánek není příliš hluboký, a tedy ani vydatný. A jaká jsou rizika užívání a vedlejší účinky léků na spaní?

  • snížená kvalita spánku
  • ospalost a únava
  • poruchy trávení a jaterní problémy
  • časté probouzení a noční můry
  • hrozba rozvinutí psychické závislosti na lécích
  • negativní vliv na paměť

Vědci z Kalifornie navíc ve své studii zjistili, že užívání prášků na spaní zvyšuje pravděpodobnost vážných onemocnění a úmrtí. Ze srovnání lékařských dat přišli na to, že člověk, který užívá lék na spaní dvakrát týdně, má pětkrát vyšší pravděpodobnost smrti než ten, kdo prášky vůbec neužívá. Riziko onemocnění rakovinou pak roste asi o 35%.

Jak usínat přirozeně

Usínání je někdy velmi těžké, zvlášť ve složitých životních situacích nebo při stresujícím zaměstnání. Kvalitní a přirozený spánek se ale vyplatí. Přečtěte si několik tipů, co dělat, abyste usínali rychle a spali až do rána.

  • před spánkem se soustřeďte na svůj prohlubující se dech, pokuste se na nic jiného nemyslet
  • používejte diáře a různé zápisníky, abyste nemuseli na mnoho věcí pamatovat
  • alespoň dvě hodiny před spaním nejezte a ani moc nepijte, kofein je zakázaný už od páté hodiny odpolední
  • dejte si bylinkový čaj (meduňka, heřmánek, třezalka)
  • v případě potřeby používejte masku na oči a špunty do uší
  • v ložnici před spaním vyvětrejte a vypněte topení
  • na polštář nakapejte levandulový olej

Ke zdravému a pohodlnému spánku samozřejmě potřebujete kvalitní matraci. Doporučujeme vám i anatomický polštář, na kterém se nebudete tak často převalovat. Když si správně vybavíte postel, bude se vám mnohem lépe usínat i bez prášků na spaní.

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: