<-

Magazín

Spánek a těhotenství

Těhotenství je pro většinu žen radostným obdobím doprovázeným velkým očekáváním. Není nutné zmiňovat, že toto období vyžaduje úplně nová pravidla, protože budoucí matka na sebe přebírá odpovědnost za své nenarozené dítě.

Zhoršení spánku v průběhu těhotenství

Jedním z důvodů zvýšené únavy je, že se mění hladiny hormonů. Stoupající hladina progesteronu, zejména v prvním trimestru, může způsobit ospalost během dne. Rovněž se může dostavit chrápaní, spánková apnoe nebo častější návštěvy toalety během noci. Mnoho žen popisuje zhoršení spánku v důsledku emocí, kde nejčastěji popisují obavy z porodu, z jejich mateřství v souvislosti s prací, nebo ze změny vztahu s partnerem.

Většině z těchto žen se spánek navrátil, jakmile se dítě narodilo. Je proto důležité naučit se svůj spánek koordinovat a nalézt efektivní způsob jak se dobře vyspat, aby se těhotenství nestalo noční můrou.

Jiné statistiky uvádí další příznaky, které se projevily jenom v těhotenství, mezi které patří syndrom neklidných nohou, pálení žáhy nebo další problémy se zažíváním. Špatný spánek může mít vliv i na samotný porod.

Jedna americká studie uvádí, že u žen, které během těhotenství spaly méně než 6 hodin v noci, se zvýšila pravděpodobnost císařského řezu až 4,5 krát. Na základě těchto zjištění doporučují lékaři budoucím maminkám seriózně se svým spaním během těhotenství zabývat.

Kvalita spánku se v průběhu těhotenství mění

Potřeba spánku se logicky mění s postupem těhotenství. Hormonální změny v prvním trimestru budou vést k větší únavě během dne, ale je to přirozené. Pokud je to jen možné, spánek si dopřejte. Tato únava obvykle ke konci 3. měsíce zmizí.

Těhotenství přináší zcela logické úzkosti, jakými jsou strach o dítě nebo změna životního rytmu, které ovlivňují spánek, a které jsou zcela přirozené a není třeba se jich obávat.

V druhé třetině těhotenství by se mělo všechno zklidnit. Bříško se zaoblí a budoucí maminka začíná komunikovat s děťátkem, které se hlásí pohyby. Žena ještě může spát v jakékoliv poloze, protože plod se přizpůsobí a není nijak omezován.

Tyto ideální podmínky zmizí nástupem 5. nebo 6. měsíce. Závěr těhotenství je nejčastěji spojený s nespavostí. Těžko se hledá vhodná poloha, těhotné uvádí křeče, mnoho snů a buzení děťátkem. Plod má svůj vlastní rytmus spánku a bdění, ale vaše nespavost vás může hezky potrápit. Pokud budete stále unavená, spěte i během dne. Pokud to nejde, obraťte se na odborníky.

Pomoci mohou čajové směsi, éterické oleje nebo speciální masáže pro těhotné ženy. Tyto mohou ovšem provádět jen specializovaní maséři, protože místo úlevy, by vám neodborně provedená masáž mohla uškodit.

Dobře se vyspat v průběhu těhotenství může být vskutku náročné. Existují pravidla, která vám mohou pomoci.

Tipy, které Vám pomohou lépe spát

  • Vytvořte si denní plán s prioritou na spánek.
  • Pokud je to možné pokuste se cvičit alespoň 30 minut přes den, konzultujte to ovšem s lékařem.
  • Omezte ležení na zádech po delší dobu, spánek na levé straně zlepší průtok krve a živin do plodu, dělohy a ledvin.
  • Pijte více během dne, zejména vody, snížíte tím nutný přísun tekutin před spaním.
  • Omezte pikantní, kyselé a smažené pokrmy, jezte častěji a malé porce, zabráníte pálení žáhy.
  • Pokud jste začaly chrápat, nechte se vyšetřit na spánkové apnoe, pokud máte bolesti hlavy nebo oteklé kotníky nechejte si zkontrolovat krevní tlak a bílkoviny v moči.
  • Když vás trápí syndrom neklidných nohou, požádejte o vyšetření železa nebo kyseliny listové.
  • Nenuťte se do spánku. Pokud nemůžete usnout, vstaňte z postele a vykonávejte nějakou monotónní činnost.
  • Čtěte něco lehkého, začněte plést nebo háčkovat, dejte si teplou koupel. V posteli si lehněte na levou stranu, ohněte kolena a umístěte si mezi ně anatomický polštář. Použijte ho i pod břicho nebo pod záda.
  • Když se neorientujete ve tmě a potřebujete v noci na záchod, používejte malé noční světlo místo normálního. Neprobere vás a rychleji pak usnete.
  • Pokud máte potíže se spánkem v noci, dopřejte si šlofíky během dne. Usínejte ve stejný čas, tedy pravidelně.
  • Ložnice musí být dobře větraná, spíše chladnější, matrace a postel vyhovující.
  • Snažte se usnout před 23.00 hodinou.
  • Od druhé poloviny těhotenství není vhodná poloha na zádech, protože omezuje proudění krve, což vyvolává syndrom nízkého tlaku, kdy žena pociťuje nevolnost a snižuje se rovněž zásobení plodu krví. Poloha na břiše je z logických důvodů nevhodná.
  • Přizpůsobte celkový životní styl změněné situaci. Těhotenství není choroba, tudíž není důvod si jej nevychutnat. Změňte, co se změnit dá, dodržujte doporučenou životosprávu. Věnujte se duševní hygieně a užijte si naplno 9 měsíců čekáním na ten nejhezčí dárek, který kdy můžete dostat.

Mohlo by Vás také zajímat:

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: