<-

Magazín

Spánek seniorů

S přibývajícím věkem dochází v našem těle k mnoha přirozeným fyziologickým změnám, které mohou ovlivnit kvalitu spánku. Můžeme se začít cítit ospalejší ve večerních hodinách nebo se začít probouzet již brzy ráno.

Rovněž se mění kvalita spánku. Pokud jsme však celý den unavení a celé noci hledíme do prázdna, jedná se o poruchu spánku, která není normálním projevem stárnutí. Spánek je stejně důležitý pro udržení našeho fyzického a duševního zdraví i ve vyšším věku, jak tomu bylo v mládí. Špatné spánkové návyky, nedostatek pohybu, nezdravá strava, neléčené poruchy spánku a další zdravotní problémy, mohou přispět k nespavosti u starších dospělých. Chcete-li zlepšit kvalitu spánku, je důležité pochopit příčiny problémů se spánkem a provést nezbytné změny životního stylu.

Spánek utužuje fyzické zdraví a psychickou pohodu

Pro seniory je klidný spánek obzvláště důležitý, protože pomáhá zlepšit koncentraci a formování paměti, umožňuje tělu obnovu poškozených buněk a posiluje imunitní systém, který chrání tělo před nemocemi. Mnozí lékaři považují spánek za barometr zdraví člověka. Starší lidé, kteří nemůžou spát, trpí častěji depresemi, mají problémy s pamětí a koncentrací a jsou přes den neúměrně ospalí. Mají rovněž zvýšenou citlivost na bolest a více se uchylují k užívání různých léku na spaní. Nedostatečný spánek může vést k mnoha vážným zdravotním problémům včetně zvýšeného rizika kardiovaskulárních onemocnění, diabetu, problémům s nadváhou a k rakovině prsu u žen.

Kolik spánku senioři potřebují?

I když se požadavky na spánek liší od člověka k člověku, většina zdravých dospělých osob má potřebu od 7,5 do 9 hodin spánku za noc, aby mohli fungovat bez problémů. Nedávné studie ukazují, že zdravým starším lidem stačí zhruba o 1,5 hodiny spánku méně než mladším dospělým, tedy v průměru 7,5 hodiny spánku za noc. Studie ukazuje, že senioři spí méně, i když mohou spát, protože s věkem souvisejí i změny ve schopnosti usnout a kontinuita spánku. I když výsledky studií nejsou jednoznačné, je přece jen důležitější zaměřit se na kvalitu nočního spánku než na počet hodin strávených v posteli.

Pozorujte, jak se váš spánek mění s věkem

Některé změny v spánkovém režimu jsou s narůstajícími léty přirozené. Snižuje se podíl hlubokých stadií spánku (spánek pomalých vln) na celkovém trvání spánku; u osob nad 80 let se tento spánek většinou vůbec nevyskytuje. Amplituda pomalých vln delta se snižuje během spánku asi o 75 % proti amplitudě v dětském věku. V důsledku stárnutí dochází ke snížení produkce melatoninu a k narušení biorytmů. Nedostatek melatoninu bývá u seniorů významnou příčinou nespavosti. Nízká hladina melatoninu v noci neumožní tělu nastartovat všechny regenerační procesy, tělo tedy tak trochu spí a tak trochu bdí. Můžete sami vypozorovat změny vašich vnitřních hodin (určují kdy spát a kdy se probudit), můžete vyzkoušet chodit spát dříve a zase dříve vstávat. Ale pokud nebudete tělu naslouchat je velice pravděpodobné, že problémy se spánkem budete mít i nadále. Starší lidé mají také tendenci během noci častěji vstávat. Deficit pak mohou dorovnat šlofíkem přes den.

Zjistěte, proč nemůžete spát

V mnoha případech způsobují nespavost lehce odstranitelné příčiny. Nadměrný stres, úzkost a deprese, tedy zanedbaná duševní hygiena a naprosto nevhodné prostředí ložnice jsou taky ve velké míře podepsané pod nespavostí seniorů. Jakmile zjistíte příčinu, můžete ji začít odstraňovat. K špatným spánkovým návykům patří kupř. nepravidelný čas, kdy chodíme spát, usínání u televize, požití alkoholu jako pomocníka k usnutí. Bolest a nemoci, které člověka trápí, a které věkem přibývají, kupř. časté močení, artritida, astma, cukrovka, osteoporóza, noční pálení žáhy, menopauza a Alzheimerova choroba mohou rušit spánek. Užívání léků, protože senioři mají tendenci užívat více léků jako mladší lidé. Nevhodné kombinace léků, stejně jako nežádoucí účinky jednotlivých drog, mohou narušit spánek, protože mnoho z nich má dokonce stimulující účinek.

Společnost Tropico vyvinula pro pacienty, kteří jsou dlouhodobě upoutáni na lůžko speciální zdravotní matrace. Zjistěte také více v článku o antidekubitních matracích.

Líbí se vám tento článek? Podělte se s ostatními: