Přihlásila se o slovo podzimní deprese? Objevte 5 + 1 tip, jak jí dát na frak

Máte pocit, že s podzimem přichází mnohem více starostí než v jiném období? Není tomu tak. Na vině je změna počasí a nedostatek sluníčka. Proto běžným starostem přikládáte mnohem vyšší váhu, než skutečně mají. Pokud by bylo léto, pravděpodobně byste problém vyřešili jedna dvě. Jak vyzrát nad podzimní depresí, kterou prohlubují plískanice a nedostatek sluníčka?

Podzimní deprese není deprese v pravém slova smyslu

Také na sobě i okolí začínáte během podzimu pozorovat špatnou náladu? Pro podzimní splíny se vžil pojem podzimní deprese. Podle odborníků však nejde o depresi jako takovou, ale jedná se o sezonní afektivní poruchu.

Jak se projevují podzimní splíny?

  • Objevují se pocity úzkosti,
  • smutku,
  • nervozity.

Jsou odrazem redukce denního světla, které ovlivňuje biologické rytmy. Kvůli nedostatku slunečního záření dochází k vyšší produkci hormonu melatoninu, který má na starosti řízení střídání rytmů dne a noci.

Jak se projevuje deprese?

  • Přetrvávající smutek,
  • pokleslá nálada,
  • snížení zájmu či požitku při aktivitách, které si člověk dříve užíval,
  • pokles energie ústící do zvýšené únavy,
  • poruchy spánku,
  • nechuť k jídlu.

Deprese je vážné onemocnění, které vyžaduje zásah odborníka.

podzim

5 + 1 způsob, jak zvítězit nad podzimními splíny

Nedostatek světla v kombinaci se špatným počasím může za úbytek energie a celkovou skleslost člověka. Obvykle jsou na ně citlivější lidé mladšího a středního věku. Věděli jste, že u žen se obtíže vyskytují až dvakrát častěji? Důvodem je pravděpodobně to, že jsou více emotivní a podzimní „stavy“ více prožívají. Splíny však mohou přepadnout i muže. Naštěstí existuje několik ověřených způsobů, které vám pomohou se špatnou náladou zatočit.

1. Dostatek kvalitního spánku

Není nic divného na tom, že na podzim potřebujete více spánku. Dospělému člověku obvykle stačí 7–8 hodin spánku denně, nicméně na podzim se potřeba spánku může u citlivějších jedinců prodloužit až o 2,5 hodiny, u ostatních se jedná zhruba o 0,7–1,7 hodiny denně. Spánek si neodpírejte a bez výčitek si jej dopřejte.

Pro regenerační spánek je důležitá kvalitní matrace, které není proleželá. Nejlepší matrace vám nabídnou rozdělení na 7 zón, přičemž každá zóna poskytne optimální oporu každé části vašeho těla. O pohodlný spánek se postarají také vhodné přikrývky a polštáře, které povlečte do povlečení s jasnými podzimními barvami.

2. Prosviťte svůj život

V dnešní době se již neřídíme přírodními biorytmy, jako tomu bývalo dříve. Ráno vstáváte za tmy a za tmy se z práce vracíte. Jestliže nemůžete svůj biorytmus upravit dle venkovního světla, dopřejte si světlo jinak. Pohybujte se v místnostech a prostorách s dostatečným osvětlením. Pokud máte volnou chvilku během dne, užijte si ji venku. Při nedostatku světla se zvýší produkce melatoninu, hormonu spánku, a padne na vás únava.

Mějte doma zdroje světla s barevným spektrem, které odpovídá dennímu světlu. Vyzkoušet můžete i fototerapii, což je léčba jasným světlem. Jejím principem je dívání se do plnospektrálního simulátoru slunce po určenou dobu a z určité vzdálenosti. Na sítnici člověka musí dopadat světlo, které co nejvěrněji odpovídá světlu dennímu. To má stimulovat příjem světla za slunečného dne.

podzim_spanek_deprese

3. Správný podzimní jídelníček

Duševní rovnováha se úzce pojí s jídelníčkem, který by měl být bohatý na dostatek vitamínů a živin. Proto byste neměli zapomínat na pravidelný příjem ovoce a zeleniny. Proti depresi nejlépe působí vitamíny C a D. Se smutnou náladou, která vás může nenadále překvapit, vám může krátkodobě pomoci čokoláda. Obecně byste však do jídelníčku měli zařadit teplé hutné polévky, ale také ryby. Na snídani si dejte banán posypaný pravým kakaem, müsli s banánem, jogurt a ořechy a jako nápoj zvolte kakao nebo teplou čokoládu.

4. Obklopte se přáteli

Na podzim by nikdo neměl být sám. Domluvte se s přáteli na pravidelném setkávání třeba na bowlingu nebo v sauně. Využít můžete i telefon. Zavolejte svým starým známým, se kterými nemáte možnost se pravidelně vídat. I přesto, že se s podzimním splínem vytrácí chuť ke komunikaci, nedejte se tím odradit.

5. Vsaďte na pohyb

Fyzická aktivita z vás rozhodně vyžene veškerou smutnou náladu a depresi. Najděte si sport, kterému se budete pravidelně věnovat jednou, ale lépe alespoň dvakrát týdně. Skvělé bude pilates nebo jóga. Vsadit můžete i na procházky venku. Pamatujte, že vaším cílem není nutně zhubnout, ale dosáhnout dobrého pocitu. Cvičení by vás mělo hlavně bavit. Procházky byste do svého programu měli zařadit každý den. Nemusíte nutně vyrážet do přírody, i ve městech se najdou místa, která stojí za objevení.

podzim_spanek_deprese

6. Obklopte se hudbou

Hudba je potravou pro uši i pro duši. Věděli jste, že poslechem optimistické melodie se začnou v mozku měnit chemické reakce, které dokážou vaši mysl nasměrovat pozitivním směrem? Pusťte si svoji oblíbenou kapelu, zpěváka či zpěvačku a nestyďte se třeba i tančit! Vyhněte se ovšem melancholickým baladám, které by měly opačný účinek.

Nevěste hlavu z podzimních splínů. Myslete pozitivně a dělejte si radosti, které vás přivedou k dobré náladě.